fredag 14 oktober 2011

la vie.

Har inte sovit en blund på hela natten. Hade helt enkelt inte tid för sånt inatt!

Torsdagen spenderades på stadsbiblioteket, läsandes och grubblandes över avelns betydelse i Sverige. Idag är det tenta och jag känner mig sådär halvbra förberedd om jag ska vara ärlig.. Efter många timmars grubblande bestämde jag mig för att cykla hem. Fick helt enkelt inte mer klarhet i epistasi och pleitropi innan magen fått något att äta först. Men när middagen väl var färdig och uppäten var motivationen som bortblåst, uppäten och borta. Helt försvunnen.

Humöret gick upp något då jag fick se att jag var godkänd på Variansanalysen, men det räckte inte riktigt för att få igång pluggandet igen. Istället ägnade jag mig åt en annan slags läsning, en underbar befrielse från all skola. Jag läste för mig själv, en roman! Insåg att jag slutat mitt i Boktjuven av Markus Zusak, hur kunde detta vara möjligt? Aldrig någonsin hade jag avslutat min läsning innan boken var till ända. Vad berodde detta på? Dålig berättelse? Nej, verkligen inte! Sannerligen inntressant berättelse av Döden själv och hans tre möten med Boktjuven under Andra Världskriget. Så varför hade jag då slutat? Kom på mig själv med att sitta och grubbla över detta medan jag stumt stirrade ut i höstmörkret, bara för att avbrytas av att dörrklockan ringde.

Bori och Klara gästade mitt hem på kvällen, med småbrända kanelbullar och mörk choklad fördrev vi några timmar med girltalk och den underbara filmen Miss Potter. Värst vad kulturell jag var igår!

Efter många timmars höstmys blev det sena natten och det var dags för sängen. Men istället för att somna började jag packa inför hemresan i morgon. Och när jag packat började jag sortera bilder på datorn inför framtida fotoalbum. Och efter det läste jag lite till i Boktjuven. Och så höll det på, hela natten. Helt plötsligt var klockan 4 och månen lös klar på den nattsvarta himmelen. Oj oj oj.

Nu är jag vaken. Fortfarande. Strax bär det av mot SLU. Jag anar en kall morgontur idag. Termometern visar 5 grader och gräset på innergården ser sådär lite lagom frostvitt ut. Först på agendan är gruppdiskussion om Evolutionsteorin och färggenetik. Intressant kombo tycker jag!
Efter lunch kommer tentan. Yammi!


Nu måste jag cykla! Snart. Skall bara borsta tänderna först. Och sminka mig. Vart tog alla timmar vägen???!!!
PUSS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar